reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Zdena Zvadova

Zdena Zvadova

Bloger 
  • Počet článkov:  90
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nie som náročný divák, mám len rada dobré filmy. Zoznam autorových rubrík:  moje diamantyi cesta muze byt cilzaveršujeme sifotkyzo životaSúkromnéNezaradené

reklama

moje diamanty

Teta, ty si Cigánka alebo gadžovka?

Zdena Zvadova

Teta, ty si Cigánka alebo gadžovka?

Celkom nevinne sa ma spýtala N. Zaskočila ma. Prečo sa pýta? Mätie ju farba mojej kože a moje správanie? Spomenula som si ako nám raz na dvere zaklopal ujo, či nepotrebujeme nabrúsiť nožnice a nože. Nejaké sa našli a ako brúsil, rozprávali sme sa. Nakoniec mi dal zľavu, lebo som v ten deň bola jeho prvá zákazníčka. Bolo neskoro popoludní. Spomenula som si na našu úžasnú susedku, hrdú Cigánku, ktorá to asi tiež nemá ľahké, hoci vedie usporiadaný život a vždy pracovala. Súdim z pohľadov ľudí v električke, keď sa stalo, že sme spolu cestovali. Akoby sme žili v paralelných vesmíroch. Naučili sme sa navzájom si nedôverovať. No ale klamať jej nemôžem. „Gadžovka." Prvýkrát v živote som použila toto slovo a rovno na seba. Opísala som samú seba z pohľadu z druhej strany. Zvláštny pocit. Degradujúci. Niekto z opačného tábora. Niekto zlý. Niekto s predsudkami. A predsa tu s ňou sedím a snažím sa jej pomôcť. Jediné, čo vnímam je, že je to dieťa. Možno to ju mýlilo.

  • 28. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 769x
  • 4
Moje diamanty

Zdena Zvadova

Moje diamanty

Chcem vám predstaviť moje diamanty. Mám ich cez šesťdesiat. Nazbierala som ich počas svojej trojročnej praxe ako Bilingual Teaching Assistant v Británii. Pochádzajú z rôznych častí Slovenska a Čiech, z miest, z dedín, z osád, z Luníka IX a každý jeden z nich je nesmierne drahocenný. Moja práca spočívala hlavne v pomoci deťom, ktoré boli v krajine nové a nemali ešte jazykové zručnosti, alebo potrebovali pomoc s učením a tlmočila som medzi školou a rodinou. Britská základná škola sa začína v štyroch rokoch a končí v jedenástich. Má prípravku a šesť tried. Keďže detí v našom meste bolo veľa a nás, asistentiek, málo, každá sme boli v dvoch, niektoré dokonca v troch školách týždenne.

  • 17. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 295x
  • 6
Aj diamant treba najprv vydolovať zo zeme a potom obrúsiť

Zdena Zvadova

Aj diamant treba najprv vydolovať zo zeme a potom obrúsiť

Takú peknú metaforu sa mi podarilo vymyslieť, keď som rozmýšľala nad tým, prečo je dôležité vzdelávať Rómske deti. Ako jediný dôvod mi napadá budúcnosť tohto štátu. Rómovia sú tu, väčšina z nich tu aj zostane a keď sa zachová pôvodná situácia, ani si nechcem predstaviť, čo sa s týmto štátom stane. Zabudnime na to, kto čo komu, kedy, koľkokrát a ako, skúsme nájsť diamanty a dať im hodnotu. Nerobím si žiadne nádeje, že situácia sa zmení zo dňa na deň, ale čím skôr niečo robiť začneme, tým skôr sa niečo môže zmeniť. Hľadajme však diamanty, nie prach. Ak všetky deti dopredu odsúdime, ktovie aký športovec, vedec, hudobník, alebo neviem kto zostane navždy neobjavený.

  • 13. mar 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 696x
  • 15
Chcela som si objasniť niekoľko pojmov z psychológie

Zdena Zvadova

Chcela som si objasniť niekoľko pojmov z psychológie

lebo ako všetci vieme, opakovanie je matkou múdrosti. Veľa študentov hovorí, že sa vždy len rýchlo nabiflili na skúšku a potom tú hromadu informácii zabudli. Je ťažké držať poučky v hlave, ale aspoň myšlienka by sa v nej mala udržať. A preto mi dovoľte, nie veľa, iba trošku si zopakovať pár pojmov.

  • 11. mar 2012
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 1 081x
  • 6
reklama
SkryťZatvoriť reklamu