reklama

Po čom duša pišťala

Už som hore, ale nechce sa mi vstávať. Pozerám na výbuchy pastelových farieb na stenách. Aký úžasný dojem by budili, keby svietilo slnko. Všetko je ale všetko sivé od dažďa. Nevadí, dnes budem aj tak celý deň v Ermitáži.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Idem pozrieť, či už je Luke hore. Nájdem ho neveselého v kuchyni. Chcel uvariť čaj, ale žena, čo je zodpovedná za kuchyňu naňho nakričala a nedovolila mu to. Pýtam sa jej prečo nie. Celkom pokojným tónom niečo hovorí. Vyplýva mi z toho, že už čaj variť môžeme.

O chvíľu sa mi splní sen, ktorý mám od čias keď som prvý krát videla Ruskú archu, film, ktorý bol natočený jediným záberom. Hlavnou postavou bola Ermitáž a ja som sa rozhodla, že sa tam raz musím pozrieť osobne. Ja sa budem pohybovať v miestnostiach, ktoré boli sídlom ruskej šľachty! Toľká česť! Milujem plnenie snov! Vstupujem pomaly, opatrne. Predstavujem si, že mám na sebe krásnu róbu a vyčesané vlasy. Že som dvorná dáma Kataríny II a ona sa so mnou radí, či kúpiť zbierku, ktorú jej ponúkol Johann Gotzkowský. Pôvodne mala byť pre Frederika II, ale keďže ho sedemročná vojna pripravila o majetky, zbierku nakoniec odmietol kúpiť. Namietam, že tých 225 obrazov je všemožnej kvality. Nebude za to stáť. A naša pokladnica je na tom tiež biedne. Katarína tvrdí, že by sme týmto krokom ukázali Frederikovi, že Rusko je bohatšie ako Prusko a pokorili jeho pýchu. Už len kvôli tomu sa to oplatí. Súhlasím. Katarína začne svoju súkromnú zbierku a spravila múdro. Zbierka sa rozrástla a teraz je vlastne jedným z najväčších múzeí na svete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ermitáž zvonka

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Alexandrovov stĺp

Obrázok blogu

Jej vnútorná výzdoba

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Čo sa zatiaľ deje vonku

Obrázok blogu

Kde začať, vôbec neviem, kde začať. Stojím bezradne niekde v Holandsku sedemnásteho storočia, otvorené dvere ma pozývajú všetkými smermi a ja neviem kadiaľ ísť. Vraciam sa k informáciám po mapu a rozhodnem sa, čo chcem definitívne vidieť. Nemôžem sa venovať každému dielu. Vraj ak by som sa pri každom exponáte zastavila iba na minútu, strávila by som tu 11 rokov. Ja mám len zhruba osem hodín.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ani som si nevedela presne prestaviť, čo všetko nájdem v tých 365 miestnostiach, ktoré obsahujú základnú výstavu, ale že by som tam mohla stretnúť Adama z Tallinna, to by mi nikdy nenapadlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

-Videl som ťa. Nebol som si istý, či si to ty, tak som ťa chvíľu sledoval. Aha, takže až taká náhoda to nebola. Vymenili sme si správy z cesty a plány na ďalšie dni a každý znova išiel vychutnávať po svojom.

Pablo Picasso

Obrázok blogu

André Derain

Obrázok blogu

Paul Gaugin

Obrázok blogu

Vasily Kandinsky

Obrázok blogu

Fernand Léger

Obrázok blogu

Henri Matisse

Obrázok blogu

Renato Guttuso

Obrázok blogu

Prechádzam z miestnosti do miestnosti s naširoko otvorenými očami ako dieťa pod vianočným stromčekom. Nahlas híkam, usmievam sa, chce sa mi plakať od dojatia, možno som si pár krát aj zatlieskala. Neviem, či sa má takto správať fajnšmejker umenia, ale extáza je extáza.

Giacomo Manzu

Obrázok blogu

Waldemar Otto

Obrázok blogu

Antonio Canova

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Najväčšie poklady som našla na prízemí, medzi obrovskými škatuľami, ktorých útroby buď idú dnu alebo von. Bola som tu v podstate jediná návštevníčka, ostatní, čo sem zablúdili, veľmi rýchlo našli cestu von. Neviem prečo. Tu bolo staroveké umenie zo Sumeru, Mezopotánie, Iránu, Sibíri, Kaukazu, Perzie. Človeku až zastáva dych nad krásou, čo sa zachovala celé stáročia.

Naberačka so striebornou rúčkou

Obrázok blogu

kňaz držiaci výhonok, 8 storočie p.n.l.

Obrázok blogu

6 - 5 pred naším letopočtom

Obrázok blogu
Obrázok blogu

6 - 7 n.l., Pendzikent

Obrázok blogu

arménska ikona

Obrázok blogu

relikviár

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

staroveký Irán

Obrázok blogu

Poklady zo Sibíri

Permafrost zachránil niekoľko úžasných objektov. Špeciálne ďakujem za tieto labute z 4 - 3 storočia pred naším letopočtom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Detský kabátik, 3 - 4 storočie

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pri japonskom umení som sa vytešovala z netsuke, ktorých má múzeum tisíc. Za srdce ma chytila táto báseň mnícha Ryokana (1758 - 1831):

Art

What will remain

After me?

Flowers in spring,

The cuckoo in the mountains.

In autumn maple leaves.

Obrázok blogu

Báseň je skromnosť sama osebe. Veľké duše sú pokorné. Ak sa aj ja vypracujem do podobného štádia ešte v tomto živote, budem veľmi veľmi spokojná.

V mojej euforickej nálade som vyšla po záverečnej von, našla Luka a až teraz som si uvedomila, že som hladná. Išli sme na tekvicovú polievku a bliny a hneď som mala viac optimizmu v krvi. Dám predsa len Rusku ešte šancu.

Zdena Zvadova

Zdena Zvadova

Bloger 
  • Počet článkov:  90
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Nie som náročný divák, mám len rada dobré filmy. Zoznam autorových rubrík:  moje diamantyi cesta muze byt cilzaveršujeme sifotkyzo životaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu